За втори февруари е предвидена да стартира процедура „Национална схема за подпомагане на домакинствата в областта на енергията от възобновяеми източници“, която дава възможност на българските домакинства да получат до 15 000 лева безвъзмездни средства за закупуване и инсталиране на фотоволтаични системи до 10 kWp, включително системи за съхранение на електрическа енергия за собствени нужди на домакинството.
Най-често нашите клиенти ни задават въпроса: от къде да започнем подготовката на документите, към кого да се обърнем?
След като сме установили, че нашето домакинство отговаря на условията и е допустимо за участие по тази процедура, е необходимо да предприемем следните стъпки:
- Трябва да подадем уведомление до оператора на мрежата, към която е присъединен нашия обект- къщата или апартамента, за който кандидатстваме. В 14-дневен срок от получаване на уведомлението ни операторът предоставя допълнително споразумение към Договора за достъп и пренос на енергия, в което се посочват техническите изисквания към схемата на свързване на фотоволтаичната система към електрическата уредба и се регламентират правата и задълженията на страните, с цел гарантиране сигурността на електроенергийната система и недопускане постъпване на електрическата енергия и смущения в мрежата. Това допълнително споразумение се сключва преди издаване на разрешение за строеж на фотоволтаичната система, като в този случай становище за присъединяване не се издава.
- С копие на допълнителното споразумение се обръщаме към инженер-конструктор и/или електроинженер, които трябва да на подготвят чертежи, схеми, изчисления и указания за изпълнението на изискванията, посочени от съответното енергоразпределително дружество.
След като сме се снабдили с допълнителното споразумение и схемите от инженер-конструктора и електроинженера, подаваме Заявление до главния архитект на съответната община да ни бъде издадено Разрешение за строеж по чл. 148 от Закона за устройство на територията. Не трябва да забравим да приложим и копие на документа за собственост, както и пълномощно, ако ще представляваме собственика. За Разрешението за строеж се дължи такса, чиито размер е определен от всяка отделна община. - Докато очакваме да ни бъде издадено Разрешението за строеж е добре да се подготвим и изберем оферта за доставка и монтаж на инсталацията или системата, съдържаща:
- ценовите параметри на доставката и монтажа и
- данни за техническите параметри на инсталацията / системата, отговарящи на минималните изисквания, посочени в условията за кандидатстване или по-добри от тях.
- Трябва също така да проверим дали избрания доставчик на нашата инсталация/система притежава необходимата професионална квалификация, тъй като ако не е професионално квалифициран и не е вписан в регистъра, разходите ни няма да бъдат признати и няма да ни бъде предоставена безвъзмездната помощ, въпреки, че проекта ни е одобрен. Изискайте от избраната фирма да потвърди вписването в този регистър: https://www.seea.government.bg/bg/spisaci/2-uncategorised/9365-2-5-spisaci
- Подготвяме и всички останали документи, като тях сме изброили в предходната ни статия Стартира програмата за фотоволтаици за домакинствата – Inteco Invest
- След като сме набавили всички изискуеми документи преминаваме към подаване на нашия проект. Подаването е изцяло електронно, чрез попълване на уеб базиран формуляр за кандидатстване и подаване на формуляра и придружителните документи чрез ИСМ-ИСУН 2020, чрез модула „Е-кандидатстване“ на следния интернет адрес: https://eumis2020.government.bg/ Подаването на проекта може да стане по два начина: самостоятелно или чрез услугите на консултант. В случай, че сте избрали да подавате проекта си лично, трябва да се запознаете подробно с условията за кандидатстване, условията за изпълнение и начина на работа със системата ИСУН 2020. Всеки кандидатът е необходимо да планира дейностите по предложението си и да представи реалистичен и ефективен бюджет, който да отговаря на целта на предложението за изпълнение на инвестиция и планираните разходи.
Във Формуляра за кандидатстване бюджетът се изготвя в лева. Стойностите и единичните цени се закръгляват до втория знак след десетичната запетая. Всеки допустим разход трябва да е обособен като отделно бюджетно перо или отделен бюджетен ред.
Бюджетът трябва да отразява допустимите разходи, които са свързани с изпълнението на предложението. Разход, който не е обоснован, ще бъде премахнат служебно от бюджета на предложението на етап техническа и финансова оценка.
Важно: В случаите, когато Оценителната комисия премахне разход за закупуване и инсталиране на инсталации за БГВ или фотоволтаични системи до 10 kWp, предложението за изпълнение на инвестиция се отхвърля.
Кандидатът обосновава всеки предвиден разход с представяне на оферта, като включва и кратко текстово описание във Формуляра за кандидатстване и го отнася към съответната дейност. Заложените разходи за инсталацията или системата следва да съответстват на пазарните цени, видно от приложената оферта, като е допустимо увеличение до 15% от стойността на представената оферта. Допустимото увеличение по желание на Кандидата следва да бъде предвидено при съставянето на бюджета на предложението.
Тези кандидати, които желаят да се доверят на консултантска компания ИНТЕКО ИНВЕСТ ООД, могат да се свържат с нас по няколко начина:
- чрез формата за контакти;
- чрез нашия вайър канал, в който сме винаги на линия: https://invite.viber.com/?g2=AQBAJwgq2%2FNiuE7QVRXkI9eMZS%2F4%2Ba8uwhDo4A2a3mC9AY4zLXPSaFXy4DIEtils ;
- на следните телефони: 📞 +359878688679 📞 +359878641478 📞 +359878966555 Телефоните ползват и следните приложения: Viber, WhatsApp, Telegram, Signal
- 📩intecoinvestltd@gmail.com